geen bramen meer

In de loop van de zomer, meer naar het einde dan in het midden, hadden Dakdekker Rudi en ik een soort competitie. Waarbij ik de nieuweling, de indringer was. Hij wist al jaren waar je in één klap de meeste en beste bramen kon halen. Ik ontdekte dat een keer toen ik met Jasper over het doodlopende weggetje langs de begraafplaats in Nimshuscheid liep. Het is een kwestie van afwachten, van je tijd kiezen: wanneer zijn de meeste rijp, wanneer sla ik toe. Vorig jaar was ik te laat. Ik was uitgerukt met een plukploeg, Tuinmaat Han en vriendin Syberthe en Jasper. ‘Godsamme,’ zei ik toen we er aankwamen, ‘hier hangt bijna niks meer!’ Uiteindelijk bleek het genoeg voor zes of zeven potten jam. Ik vertelde Rudi en Christa erover. Rudi glimlachte wat voor zich uit. ‘Wat?’ zei ik. Toen bleek dat hij degene was geweest die de bramen voor mijn neus had weggekaapt.

Een onschuldige competitie. Maar wel één die ik dit jaar best weer had willen aangaan. Want we hadden er lol om. Het hoeft en kan niet meer. Rudi hield trouwens het meest van rabarberjam, meen ik te weten. En die kon hij gratis en voor niets bij bossenvol uit mijn tuin halen.

Verder was ik gisteren zó gay, dat ik de arm van Guus Bauer heb afgelikt, terwijl ik hem alleen maar iets op de kaart wilde laten zien. Allemaal de schuld van Coen Peppelenbos. ’s Avonds toen we Frankrijk – Zwitserland keken had ik uitsluitend oog voor konten, benen en goedgecoiffeerde koppies. ‘Jezus, wat voel ik me gay!’ riep ik. ‘Allemaal de schuld van Coen Peppelenbos!’ riep Guus Bauer, die wat angstig op de bank zat, uit vrees dat ik hem weer zou gaan aflikken, in opdracht van Coen Peppelenbos. ‘Zal ik het allemaal ook maar opschrijven?’ vroeg ik Guus. ‘Ja, natuurlijk, dat is je taak!’ zei Guus. ‘Het moet immers van Coen Peppelenbos!’

Dat Coen het nog heeft over ‘uit de kast komen’ en ‘gay‘ mag hij natuurlijk op geen enkele manier op mij projecteren, alstublieft, dankuwel. Ik ben ik. Coen is Coen. Niets van wat ik ben of wat mij vormt verplicht me om een ‘standpunt’ in te nemen, ‘op de barricades te gaan staan’ of om me te conformeren aan een groep, aan welke groep dan ook. Misschien had Coen de mail die ik hem stuurde, waarin ik meldde dat ik vanwege te veel werk eraan niet mee wilde denken aan zijn lijst van ‘gay literatuur’, nog iets te vers in zijn hoofd toen hij zijn column schreef, en daarom dacht: ik ga zijn (mijn) naam erin zetten! Nee Coen, zo gaat dat niet.

 

4 thoughts on “geen bramen meer”

  1. Mijn meisje uit de stad hoorde er niet bij in haar kleine dorp. Toen ik, geboren en getogen in de stad, met haar verkering kreeg, was ‘men’ in het dorp het er niet mee eens; ik pikte hun meisje in, uit hún dorp. Toen we later in de zomer op de kermis in een buurdorp werden lastiggevallen, kwamen dezelfde jongens en meisjes voor ons op; wij hoorden (toen ineens) immers bij hún dorp. Groepen, een raar fenomeen.

    Like

  2. Ja nu moet ik natuurlijk ook wel even zijn column opzoeken en lezen. Maar jouw laatste alinea is in elk geval raak. En wat de bramen betreft, ik vermoed dat die voortaan altijd een bijsmaak zullen hebben.

    Like

  3. Ik heb Coen gelezen en ik begrijp echt niet waarom jouw romans in een “roze kast” zouden moeten staan. Voorlichting over liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht horen thuis in de kast seksuele voorlichting. Maar jij hebt hem al van repliek gediend. Niets meer aan toe te voegen.

    Like

    1. @ Jannietr: Peppelenbos ook gelezen. Uiteraard eens met Gerbrand. Maar het gaat hier niet over seksuele voorlichting maar over literatuur waarin liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht voorkomt. Nu zijn daar al ik weet niet hoeveel lijsten van, volgens mij had zelfs de Openbare Bibliotheek begin jaren 80 van de vorige eeuw al een lijst, en de website van boekhandel Vrolijk te Amsterdam is ook al jarenlang actief. C.P. denkt dus het wiel opnieuw uit te vinden. 🙂

      Like

Geef een reactie

