Quercus frainetto

Vandaag wordt het 32 graden. De zon schijnt. Het is hier vreselijk weer geweest, steeds maar regen en regen, de leemgrond in de tuin is vet en taai, geen land mee te bezeilen. Koud was het ook, vooral ’s nachts. Maar nu dus warm. En meteen begint het huis te zweten. Dat vind ik wel iets hebben. In Amsterdam merk je er niets van, het verschil tussen vorst en 25 graden. Hier wel: het huis reageert op allerlei weersgesteldheden. Zelfs het betonnen plafond van de Hauswirtschaftsraum is vochtig. Net zoals vroeger het betonnen trapje naar het melklokaal vochtig werd met broeierig weer. Meestal betekende een vochtig trapje regen.

Gisteren ben ik erg dronken geraakt. Dat schijnt vaker voor te komen tijdens Duitse begrafenissen. Toen ik om half elf ’s avonds thuiskwam, zag ik de eerste vuurvlieg van dit seizoen door de voortuin zweven. Ik herinnerde me dat ik tijdens het drinken door een raam keek van Gasthaus Zur Post en dat ik dacht: ik wil hier niet zitten drinken, ik wil nu met Jasper gaan lopen. Buurman Max is het gras dat hij gisteren gemaaid heeft met de hand aan het keren. Door het openstaande raam klinkt een of ander mechanisch tuingereedschap. Zomer. De eerste zomerdag hier. En het is 23 juni. Morgen schijnt het alweer te gaan onweren, zaterdag grijs en regen. Of ik ergens in november of december gastschrijver wilde zijn aan de universiteit in Berlijn? Ik heb de mail drie dagen onbeantwoord gelaten, schreef toen ontkennend terug. Twee weken in een grote stad, nee, daar word ik niet blij van. Een herfststad, ook dat nog. En bovendien, zo zei ik, ben ik van plan in november hier een nieuwe hond te hebben. Dan kun je niet weg.

Straks komen Pauline Slot en Pieter de Rijk langs. Dat is gezellig. Ik zal de lichtgroene tuinstoelen op het verhoogde terras zetten, daar is schaduw van de Hongaarse eik. Lommerrijke schaduw, die voelt heel anders dan een grote parasol boven je kop.

2 thoughts on “Quercus frainetto”

Geef een reactie

