de sleuf

Dag twee van het Grosse Schlitzgraben. Vorige week al werd het graafmachientje afgezet, op het stukje gemeentegrond dat buurman Max altijd met grote zorg maait, waar het bord staat met Wanderwege. Dat was natuurlijk meteen geruïneerd, buurman Max kwam al zijn beklag doen. Iedereen komt de hele tijd kijken en mijn poort is daarbij het verzamelpunt, waar iedereen kalm en bedaard zijn onderarmen op laat leunen. Ik heb er maar een kleed overheen gehangen, dat leunt lekkerder. Er wordt precies tegenover mijn huis gegraven. In de sleuf komt een nieuwe waterleiding voor de mensen in Nimshuscheidermühle. Blijkbaar hadden die tot nu geen goede watervoorziening. De sleuf is aan de andere kant van de weg, maar de waterleiding – de goeie – loopt aan míjn kant van de weg. Dat betekent dat ze gaan ‘schiessen’: van mijn kant, onder de weg door, een Rohr naar de andere kant. Vanochtend vroeg ik de man op het happertje of mijn tuin daarbij gespaard gaat blijven. ‘We doen ons best,’ zei hij. Hij lachte erbij, een tandenloze lach, Eifelaars houden niet zo van de tandarts, Christa denkt er zelfs over haar tanden onder algehele narcose te laten trekken.

Gistermorgen stonden ze een uur lang bij mijn hek, met één of ander meetapparaat, en zo nu en dan stak de chef dat meetapparaat óver het hek heen, mijn tuin in. Ik weet dat hij de chef is omdat hij het meest rookt en het meest aan het woord is. Dan is er een onderknuppel met een blauwe broek, ik heb nog niet door wat die eigenlijk doet, en er is ook nog een of ander joch. Dat verveelt zich stierlijk, ik vermoed dat hij een Praktikant is, die in zijn zomervakantie stage moet lopen. Vandaag lopen ze in regenpakken rond, het regent nogal. Ook maken ze natuurlijk veel lawaai. Maar dat lawaai stoort me niet, het is vooral de vrees voor mijn tuin. En ik vraag me als oprechte Hollander af of ik ze niet af en toe koffie moet brengen. ‘Nichts kein Kaffee!’ zei buurman Klaus gisteren. Oké. Geen koffie. Dan schrijf ik er maar over.

2 thoughts on “de sleuf”

Geef een reactie

