een zwart plaatje

Rondom de Chapelle Ste-Croix in Esch-sur-Sûre ligt een oud kerkhof. Er staat een oeroude lindeboom en in het kerkje, dat op slot was, hangt Jezus levensgroot tussen de twee anderen die ooit samen met hem gekruisigd zouden zijn. Het ligt hoog, boven het dorp, het uitzicht is prachtig. Ik dwaal graag over begraafplaatsen, dat is altijd al zo geweest. Ik lees en reken, steeds maar weer reken ik leeftijden uit en via de grafopschriften probeer ik uit te maken hoe iemand geweest is, wat mogelijk de doodsoorzaak was. Zelden maak ik foto’s. Tot ik de bovenstaande steen zag. Ik keek er heel lang naar.

Het kán zijn dat Anne Esch, geboren Decker, nog leeft. Dat zou betekenen dat ze nu zo’n 112 jaar oud en al 44 jaar weduwe is. Maar waarom dan dat zwarte plaatje? Dit is een boek, als ik een ander soort schrijver was geweest, zou dit een boek kunnen zijn. Ik heb niet de tijd genomen de godganse begraafplaats af te lopen om te zien of Anne ergens anders ligt, mogelijk is hertrouwd en dus niet meer bij die dode man wilde liggen. Ze lag in ieder geval niet in de onmiddellijke omgeving, dat zou in dat geval ook niet erg kies geweest zijn. Dat zwarte plaatje, geen enkel opschrift. Twee namen, drie datums.

10 thoughts on “een zwart plaatje”

  1. Of gewoon in het buitenland gestorven, te duur om terug te brengen. Of ze leeft inderdaad nog, wie weet…heerlijk dat speculeren hier over!

    Like

  2. Ik denk dat Anne niet meer leeft.
    Ik ken iemand – die nog leeft – wier naam en geboortedatum op de grafsteen van haar man staat afgebeeld. Het lijkt me sterk dat er bij leven zo’n zwart plaatje aangebracht wordt. Waarschijnlijk kan de beheerder van de begraafplaats opheldering verschaffen, en anders het plaatselijk (stads)archief.
    Maar wil je het wel weten? Is het soms niet beter om ‘stille dingen stil te laten’?

    Like

  3. Is het eigenlijk niet heel simpel? Als een nabestaande opdracht geeft om een jaartal aan te brengen wordt de overblijvende steen rond het jaartal weggekapt – dat denk ik toch.

    Like

  4. @ Marta en Jolanda: Doorgaans worden letters en cijfers in de steen uitgehouwen en in een andere kleur geverfd. Volgens mij – maar dat kan ik mis hebben – is dat met de zwarte letters en cijfers op deze grijze steen ook het geval.

    Like

Geef een reactie

