Volwassen

Ach, die Zeeuwse knollen. Vooral die bij wie in België de staart nog gecoupeerd is. Die middelgrijze, massieve, dampende, onwezenlijk lekker ruikende werktuigen. Er waren er twee die heetten Rita en Petra, die staan hierboven op de foto. Een stukje verderop stonden oude trekkertjes klaar, en nog weer een stukje verderop de gloednieuwe trekkers. Allemaal met een ploeg erachter. Die ouwe trekkertjes waren mooi, van allerlei merken, Hanomag, Fordson, Porsche, Deutz natuurlijk, ik ken ze wel, van de Bulldogclub van Dakdekker Rudi, van die trekkertjes die óók lekker ruiken, naar smeer en diesel en ouderdom. De nieuwe trekkers, daar vind ik niks aan, ze worden steeds groter, monsters zijn het, vooral als ze je op die smalle Zeeuwse weggetjes tegemoet komen rijden, bijna net zo hard als een auto. Maar de paarden. Dat ene paard dat naast een paardenwagen stond en niet ingezet werd, keihard hinnikte, scheet en piste, en even rustig werd als je hem op de flank sloeg of in zijn neusgaten aaide. De boerenzoons die rustig nog even een snee brood stonden te eten voor de ploegwedstrijd begon, gesponsord door de Rabobank, een handjevol publiek, het is vooral iets voor de trekkerrijders onderling, het gesprek tussen boer Kodde en één van de paardenmenners, in dialect, over dit en dat en zus en zo, nergens ging het over, maar zo hoort het ook geloof ik, mijn leren schoenen die ik voorgoed verpest heb door kriskras over het strostoppelland te lopen, de vaststelling dat het niet zozeer ging om een kaarsrechte voor, maar om de gelijkmatigheid in de diepte van de voren, waardoor het egaliseerwerk in het voorjaar makkelijker verloopt.

En toen moesten we er weg, want om 13:00 uur zou er een middageten zijn met alle acteurs in Middelburg, waar ik natuurlijk tegenover Warre Borgmans kwam te zitten en twee glazen witte wijn dronk – ja, precies goed – en ik had mijn handen gewassen en rook dus niet langer naar paard, wat ik ergens wel jammer vond en ’s avonds de laatste voorstelling, die de allerbeste was, zó goed dat ik nogal aangedaan raakte, het waaide heel hard buiten en toen aan het einde de grote mendeuren opengegooid werden, kolkten de wind en de kou naar binnen, wat goed te zien was omdat op de strozolder de rookmachine aanstond, en Jonas en Bram en Hylke en Fabian zongen buiten het koraal zo hartverscheurend mooi terwijl Ilse een paar meter hoger lag te sterven en daarna mijn eigen stem op band, de laatste tekst die traag, steeds trager, over het grote gele achtervlak omhoog schoof, over houtwormen en boktorren en Moriaantjes en stoofpeertjes in juni en “alle dode mensen voorbij”.

Er waren vrienden en we zaten tot diep in de nacht, in de regen, achter het toiletgebouwtje van de minicamping wijn te drinken en te schreeuwen en kaas te eten bij een houtvuur, maar de volgende ochtend was het zondag en werd alles al afgebroken; de hoogwerker met de blauwe lampen werd weggereden, de tribune werd afgebroken, de regisseuse stopte dingen in grote kartonnen dozen, de een na de ander reed weg, iedereen weer terug naar zijn of haar eigen huis en eigen leven, de zwarte schapen en ganzen bleven achter, en de vier geitjes naast de schapenboet, een enkele campinggast, de kippetjes en de twee jonge katjes, de vijgenboom vol vijgen, het veldje met pompoenen, bijna rijp, bijna klaar voor een herfstige pompoensoep.

En natuurlijk was er melancholie en verlatingsangst, maar niet zo als vroeger, toen ik me zonder remming veel te veel aan alles en iedereen hechtte waardoor ik bijna in paniek raakte als de groep uit elkaar ging, niet begreep hoe iedereen zo maar weg kon lopen en verder kon leven alsof er niets gebeurd was en ik totaal ontredderd achterbleef. Ik geloof dat ik eindelijk eens volwassen geworden ben.

4 thoughts on “Volwassen”

  1. De man van de Aussiebum..Ik houd van je..En verwacht niets terug..Maar in jouw verhalen komt zo,n prachtig mens naar voren..Dan krijg IK last van verlatingsangst..O ja..Ik mis Jasper nog steeds!

    Like

Geef een reactie

