Brandhout en daksteentjes

Ondertussen ben ik al een maand lang de Citalopram aan het afbouwen. Dat gaat toch niet helemaal zonder slag of stoot, nu merk ik maar weer eens dat elke dag zo’n klein pilletje zeker zijn werk doet. Ik slaap vreselijk slecht, heb wilde dromen vol moord en doodslag en echte boter. Aan de andere kant sta ik monter op, vroeg ook nog en borrelt zo nu en dan een mij heel bekende woede omhoog, wat ik niet eens zo heel erg vind. Waar ik erg op hoop is dat mijn tinnitus – bij de bijwerkingen van het middel als zeer zelden voorkomend genoemd – langzamerhand ook zal slijten. Ik ruik en zie de herfst en dat doet me af en toe de borst een beetje zwellen, brengt beelden en herinneringen aan eerdere najaren omhoog. Het is hier in de Eifel af en toe al vorstig ’s nachts. Vanaf vandaag neem ik niet elke dag meer een halve pil, maar om de dag, en misschien wel om de twee dagen, ik zou een slikschemaatje moeten opstellen.

Straks zaag ik een dikke zijtak van de kroosjespruim naast de poort af. Als die er niet meer is kan de vrachtwagen van de Raiffeisen met zeven ton steentjes de draai maken, mijn oprit op. De vorige keer dat dat geprobeerd werd, reed de chauffeur het pookje van de kraan kapot, en vertrok hij vloekend. Maar ook komt Herr Arnoldy met het winterhout, alleen niet vandaag – wat ik gewild had want ik ben niet alleen en met z’n tweeën is het hout sneller van de oprit in het houthok – want er zijn schilders bezig bij hem in Schleid, met een steiger, en die steiger staat voor de deur van de schuur en ín die schuur staat de kar met acht kuub hout. Nu zit ik dus met een logistiek probleem: acht kuub hout en zeven ton steentjes in bigbags gaan niet samen, ik zal dat nauwkeurig moeten plannen. Gelukkig heb ik de godganse week de tijd, pas volgende week woensdag gaan de Lesereisen verder, te beginnen met de Buchmesse in Frankfurt. Waar ik overigens uitsluitend dingen voor Suhrkamp zal doen want het Nederlands Letterenfonds heeft me nergens voor uitgenodigd, niet eens voor de opening, wat ik maar opvatten zal als iets positiefs: die jongen komt er wel, of is er al, die heeft geen ondersteuning van ons nodig.

Het is alweer druk bij het vogelvoederstation, straks bij de Globus (voorheen de HELA) in Bitburg eens kijken of er alweer mezenbollen te koop zijn. Gisteren kreeg ik weer een foto van Joop uit Mönchengladbach, misschien krijg ik tot half november elke dag wel een foto van Joop. Ik heb net als met Jasper eens goed aan hem geroken: ook híj ruikt prima.

2 thoughts on “Brandhout en daksteentjes”

  1. Beste Gerbrand,
    Las je stukje over de citalopramafbouw.
    Ongevraagd advies niet om de dag innemen. Dan rammel je steeds opnieuw aan je serotoninesysteem wat de meeste breinen niet op prijs stellen. Handiger is gedurende 2 wkn dagelijks n half tabletje, dan 2 wkn een kwart en dan proberen te stoppen.
    Belabberd slapen en veel dromen kan n algemene bijwerking zijn maar komt meer voor als mensen t ’s avonds nemen ipv ‘ochtends.
    Maar mogelijk ben je er intussen al letterlijk en figuurlijk klaar mee.
    Vriendelijke groet
    Birgit

    Like

  2. Beste Gerbrand,
    Las net je stukje over de citalopram afbouw. Ongevraagd advies. Niet om de dag nemen . Dan rammel je steeds opnieuw aan je serotoninesysteem en dat vind je brein niet fijn.
    Liever tabletjes halveren en 2wkn of langer als nodig halfjes nemen. Dan 2 weken of langer kwartjes en dan proberen te stoppen.
    Verder geeft s ochtends innemen veelal minder effect op de slaap.
    Maar mogelijk ben je er inmiddels al letterlijk en figuurlijk klaar mee.
    Hartelijke groet
    Birgit

    Like

Geef een reactie

