Lesereise – week 4

Gisteren maakte ik een foto van het stationsbord Braunschweig en twitterde daarbij “Ik begin het niet meer te trekken”. Duitsland is een ontstellend groot land, als je alle treinritten wilt maken die er te maken zijn, ben je maanden bezig. Misschien is het daarom dat ik nu in een hotel in Potsdam zit, terwijl ik vanavond in Premnitz een lezing heb. Met een beetje geluk zit ik een uur in de trein, met een beetje ongeluk anderhalf uur. Potsdam en Premnitz liggen zo’n 70 kilometer bij elkaar vandaan. Ik kreeg de opdracht uit te stappen op Premnitz-Süd, maar dat station bestaat niet, óf het ligt vanuit Potsdam gezien aan de verkeerde kant. Ik heb gevraagd of er ook iets te eten is daar, zo nee dan moet ik rond vieren hier warm eten. Nog geen antwoord gekregen. En na de lezing moet ik weer terug naar Potsdam, waar mijn hotel natuurlijk niet vlak naast het Hbf ligt, maar op 1,7 kilometer afstand. En dan, eindelijk, morgenochtend de monsterreis terug naar Schwarzbach.

Om drie dagen later weer af te reizen naar Zwitserland. Ik ben erg benieuwd of er in mijn brievenbus thuis treintickets liggen. Ik reken erop van niet, zo gaat dat altijd, en inmiddels ben ik zo ver dat ik dan domweg niet afreis naar Zofingen. Jammer dan. Zij zouden de reis regelen en als er geen reis is, kan ik niet naar Zofingen. De achtertuin is bijna klaar, jammer genoeg raakte vorige week dinsdag het worteldoek op, waardoor ik niet verder kon met het Schotter. Inmiddels whatsappte ik Christa met de vraag of zij misschien nog een stuk Unkrautvlies had liggen? Ja, dat had ze. Woensdag kan ik de hele dag – mocht ik dat willen – steentjes van het platte dak van de schrijfkamer naar de achtertuin verfrachten. Nog steeds alleen, Joop rent nog steeds rond in de buurt van Mönchengladbach, en ik krijg foto’s waarop hij na dat rondrennen diep ligt te slapen met zijn voorpoten opgetrokken tot zijn kin, als een klein kind, terwijl het een hond is van 28 kilo.

 

Geef een reactie

