Inzicht

Gisteravond rond half zeven liep ik met de Petzl op mijn voorhoofd en een kleed over mijn schouder naar Feuerscheid. Joop liep naast me, aan de lijn. Het is een wandeling van ongeveer 20 minuten, met een steile afdaling en een steile klim, deels over de weg, deels dwars door het land. Het was pikkedonker. We gingen eten bij Inge Happé en Roelf van der Laan. Er kwamen twee auto’s langs. Ik hou Joop dan in de berm, aai hem en zeg ‘wacht’. Hij heeft de neiging achter auto’s aan te willen en een nóg grotere neiging achter Lastkraftwagen aan te gaan. En ineens zag ik het: ik ben een zonderling mannetje. Zo één zonder rijbewijs, dat bij nacht en ontij met een kleed over zijn schouders langs duistere wegen loopt. Precies zo’n zondering mannetje als die we vroeger in Wieringerwaard hadden. ‘Dronken Droppie’ bijvoorbeeld. Alleen de naam komt naar boven nu, wat hij deed of hoe hij er uitzag weet ik niet meer. Of Piet Kaan, ook altijd op de fiets, wuft zwaaiend, hij dronk wijn, rode wijn, gekker moest het toch niet worden. Ongetrouwd.

Er komt een moment dat je beseft dat je er zelf zo een geworden bent. Altijd in vuile werkkleren, er hoeft hier maar iemand aan de deur te kloppen (ook zoiets: waarom heeft die kerel niet gewoon een bel!), of ik doe open met ongewassen haar, hondenharen op mijn kleren, een sjekkie tussen mijn bruine vingers. Gebrekkig Duits pratend en met een tuin die in niets lijkt op de strakke, koele, makkelijke tuinen in de buurt. Op de fiets naar Schönecken om een paar bolletjes knoflook te halen. Dat je in plaats van een tikje zelfgenoegzaam te denken ‘dat is een aparteling’ naar jezelf moet kijken als aparteling.

Vind ik het erg? Ik geloof het niet. Er zijn zonderlingen en apartelingen nodig, lijkt mij, om alles in evenwicht te houden in een gemeenschap. En daarbij: ik ben toch zeker een kunstenaar, al dan niet met een kapitale K? Hoort het er niet een beetje bij? Ik hoor nog aannemer Markus Michels zeggen: ‘Du hast immer Urlaub oder?’ omdat hij met de beste wil van de wereld niet begreep hoe dat allemaal kon: iemand zonder werk die een peperdure aanbouw zetten laat. Terwijl hij wist dat ik boeken schrijf, maar het schrijven van boeken was zo niet te rijmen met het fysieke werk dat hij dag in dag uit doet om zijn geld te verdienen, dat hij het niet bij elkaar bedacht kreeg.

Ik vind het eigenlijk wel een soort van bevrijding, dit nieuwe inzicht. Als je een zonderling bent, neemt men je de zonderlinge dingen die je doet ook niet kwalijk, glimlacht men erom, zegt men met een beetje geluk ‘ach, hij bedoelt het goed, het is verder een beste kerel’. De dwaas die de prima kunststof ramen en deuren laat vervangen door peperdure houten ramen en deuren! En die de protesten wegwuift door te zeggen: ‘Laat me nou maar, ik ben gek op houtwerk schilderen. Dat deed ik vroeger ook altijd, het liefst met Radio Tour de France op 1.’

6 thoughts on “Inzicht”

  1. Heerlijk, zo’n man.
    Heb net Jasper en zijn knecht uit, heb ervan genoten. Wel een (misschien vreemd) vraagje: waarom is hij niet uitgegeven door Cossee?

    Like

  2. Er zijn niet veel apartelingen die toegeven apart te zijn. Wel veel gewone mensen die menen apart te zijn omdat ze apart doen. Jij bent gelukkig een echte en ook nog een echte kunstenaar die verrassend goed met handwerk uit de voeten kan. Daarom lezen we je graag.

    Like

    1. Misschien een idee om de veiligheid van de hond en zijn baas te verhogen als je ’s avonds als het donker is de deur verlaat: voor minder dan 15 euro zijn er lichtgevende halsbanden te koop. Ik heb er laatst een gekocht en mijn hond heeft er geen last van. Of gebruik je zo’n verlichte halsband al?

      Like

Geef een reactie

