Steendrolletjes

Er is hier een zwarte eekhoorn. Buurman Klaus ziet hem ook regelmatig. ‘Maar die wordt in het voorjaar vast weer rood,’ zei ik. Volgens hem niet. Volgens hem is het een échte zwarte eekhoorn. Net liep hij langs het vogelvoederstation – als ik hem was, zou ik er eens ín klimmen – en hipte hij via de oude perenboom weg. Het is -11, de drolletjes van hondje Bas worden in een kwartier tijd keiharde steentjes. Die drolletjes liggen in de tuin, hij heeft niet geleerd dat de tuin eigenlijk nog niet echt ‘buiten’ is. Buiten is alles voorbij het hek. Voor dat doel ligt er een oude troffel op de afgezaagde sierkers. Teckel Jet van Tuinmaat Han en Trijntje poept ook altijd in de tuin. Als het hier Friesland was geweest, hadden we allang een Elfstedentocht gehad. Er is hier wel water, voornamelijk visvijvers, maar dat water is altijd in beroering, nergens een betrouwbare ijsvloer.

Ik heb erg veel zin om vanaf vanmiddag het EK allround en -sprint te kijken. Maar dat zal niet gaan. VaBo Elektrotechnik te Waxweiler houdt zich nog steeds doodstil. Inmiddels ben ik zo ver dat ik er gewoon iemand anders bijhaal en de eventuele rekening van de VaBo betaal ik ook niet. Buurman Klaus zei het al: ‘Dat is helemaal niks, je moet dat bedrijf uit Bitburg hebben.’ Maar goed, iedereen zegt weer iets anders, deze vindt dat bedrijf top, een ander zweert bij dit bedrijf. Mijn keukenleverancier wordt ook door iedereen als viel zu teuer aangemerkt. Maar ja: de goedkopere Kücheplus is domweg nooit doorgekomen met een offerte. Eergisteren had ik een onverwacht voordeeltje: ik was tegels voor de vloer en de keuken aan het bestellen. De tegels voor de keuken waren uitgezocht, maar net op tijd zinde het me niet. ‘Wacht even,’ zei ik tegen buurman Klaus en Frau Horn van Baustoffenzuntrum Henrich. Ik vroeg om een iets andere kleur groen. Nu heb ik een restpartijtje van vier meter, waarvan Klaus bij thuiskomst zei dat die oorspronkelijk twee keer zo duur waren als de eerder uitgezochte tegel.

Het is zes januari, Driekoningen. Ik wilde vandaag de Lichtschlauch van het vogelvoederstation verwijderen, maar met deze temperaturen kijk ik wel lekker uit. Ik zal de stekker uit het stopcontact halen. De Sternsinger zouden moeten komen, maar het is vrijdag, waarschijnlijk komen ze pas zondag, na de kerkdienst. Zondag ben ik hier niet, wat betekent dat het huis ongezegend blijft. Of, anders gezegd, dat het huis nog een jaartje door moet op C*M*B 2016. Als ze heel welwillend zijn, zouden ze het huis zelfs zonder mijn euro’s voor een goed doel in Afrika kunnen zegenen.

Ik heb zin in voorjaar. In de tuin.

1 thought on “Steendrolletjes”

  1. Hallo Gerbrand, lees met plezier je column in Trouw. Je probleem met de Nederlandse TV kun je (deels) oplossen via een VPN verbinding (klein programma van bijv AirVPN) met een beperkt abonnement voor veiliger internet verkeer) en dan inloggen op een Nederlandse server. En daarmee heb je toegang tot aan Nederland beperkte sites. Veel plezier ermee!

    Like

Geef een reactie

