Zo gaat dat in de Eifel

“Die Eifelaars kunnen een mens tot wanhoop drijven.” Dat berichtte Pauline Slot me na een lijst van dingen die niet goed gingen hier. Maar eerst goed nieuws: de keuken heeft een kraan en warm water en de afwasmachine werkt. Nu moeten alleen de tegeltjes nog gevoegd worden en dan is het klaar, of nee: de sokkel moet nog komen, bij de eerste montage was er een verkeerde sokkel. Nou ja, vooruit.

Canal Digitaal. Loodgieter Lothar had iemand in de arm genomen van een gerenommeerd bedrijf, en nu zou het echt goedkomen. Goed, hij komt voorrijden met de schotelman en een hulpje en er worden drastische maatregelen genomen: de schotel moest elders komen want er stonden bomen voor, en dus bevestigden ze een paal aan de schrijfruimte – feitelijk in de tuin van buurman Klaus – en daar staat nu de schotel. Nieuwe dubbelkop. Ik zei maar steeds ‘23,5’, want die is nodig voor Canal Digitaal, aan de 19,2 heb je niet zo veel. Ze zijn een paar uur bezig geweest en het gevolg was dat mijn tv helemaal geen satelliet meer kon vinden. ‘Je tv is kapot,’ zei de schotelman. Zijn hulpje knikte en keek meewarig. ‘Dat lijkt me toch niet,’ zei ik. ‘Tot nu toe deed alles het prima.’ Iedereen krabde zich achter de oren en iedereen vertrok. Lothar zou vandaag met de rekening komen. Rekening? dacht ik. Waarom?

Ik belde zelf met Sony Duitsland en Sony Nederland (25 minuten in de wacht). Steeds denkend: er is niks mis met de tv. Ik bleef proberen het satellietzoekprogramma op gang te krijgen. Tot ik eens een beetje ging rommelen aan de nieuwe kabel, ik had iets opgevangen over een nieuwe verbinding. Ineens had ik signaal. Die verbinding was ondeugdelijk. De tv was prima in orde en tot overmaat van vreugde: die CI-module van Canal Digitaal communiceerde met me, die module vertelde me bijvoorbeeld dat ik niet gerechtigd was dit en dat programma te bekijken. Ook ontdekte ik dat ik Comedy Central Nederland ontving, en die hoort bij het zenderpakket van Canal Digitaal, en wordt ontvangen via de Astra 19,2. Aha, dacht ik. Aha.

Zojuist kwam Lothar, die er zelf nog zieker van was dan ik. Die kan dat niet loslaten, slaapt er niet van. Lothar is in staat mij de vier maanden abonnementsgeld te betalen die ik voor niets steeds automatisch overmaak. ‘Die schotelman van jou,’ zei ik. ‘Dat is toch een Profi?’ Zeker, zei Lothar. ‘Welke satelliet hebben jullie als hoofdsatelliet ingesteld?’ vroeg ik. ‘19,2,’ zei Lothar. Ik vertelde hem dat de kabel niet goed was. Lothar liep een paar keer met zijn hoofd tegen de muur op. Ik betaalde hem, hij zou de schotelman en het hulpje betalen. ‘Maar ik betaal alleen als hij gratis terugkomt om de schotel op 23,5 te richten,’ zei ik.

Nu ga ik de moestuin omspitten en verder nergens aan denken. Ik zag vanochtend toen ik hout ging halen dat buurman Max en buurvrouw Margret hun moestuin aan het omspitten waren. Aha, dacht ik, alweer. Dit is de dag.

Die Astra 19,2, dat is nou een perfect voorbeeld van hoe mensen hier de dingen doen. Zij zijn gewend aan 19,2, zij krijgen tv via 19,2 en vinden dan dat ik – in weerwil van mijn wensen – het daar ook mee moet doen, of: dat het goed genoeg is voor mij. Pauline Slot vertelde gisteren een verhaal over het kopen van tegeltjes. Ze uitte haar wens, maar kreeg alleen tegeltjes te zien die de mevrouw van de tegelwinkel wilde verkopen of geschikt vond voor Pauline Slot. Allemaal waarschijnlijk met de beste bedoelingen, maar ondertussen sta je erbij en word je, een beetje gechargeerd, inderdaad tot waanzin gedreven.

10 gedachten over “Zo gaat dat in de Eifel”

  1. “Wordt je” moet zonder “t”. Je bent neerlandicus of niet. Verder blijf je een lieve schat. Jasper etc. vind ik een iedereen overrompelend meesterwerk. Hoe is het nu met je lichamelijke en geestelijke volksgezondheid?

    Like

  2. Mijn eerste twee zinnen kunnen geschrapt door de ingreep van de auteur. De rest blijft staan met de toevoeging dat Jasper etc. een grote prijs verdient.

    Like

  3. Gerard Brakman, of Gerrit Brakker, of Gerbrand Bakker, je moet hier weer iets spannender stukjes gaan schrijven. Ik kan het nog steeds nauwelijks verkroppen dat wij in 1985 toen jij Nederlands aan de UvA ging studeren, en ik daar doceerde, rakelings langs elkaar heen gelopen moeten zijn. Waarom ben je toen niet mijn “fijne vriend” geworden, dan was je nu gelukkig(er) geweest. Denk ik…

    Like

  4. PS: “Ik denk dat…” klinkt zo aanmatigend. Excuses daarvoor. “Ik denk dat” schreef ik omdat ik je theorietje aanhang, dat homoverliefdheid eigenlijk jalouzie is. Ik had jou wel willen zijn, zeker zoals ik je nu ken uit dat fenomenale boek Jasper, maar ook toen al. Je geteisterde puistenkop incluis, maar verder moet je bloedmooi zijn geweest. Jammer maar helaas, het leven is eenmalig genadeloos en kent geen herhalingsoefeningen.

    Like

      1. Het is precies zoals U het zegt, Mevrouw Jansen, al begrijp ik niet helemaal waar U op doelt. Maar dat geeft niet, ik denk dat we elkaar toch verstaan. Nu ik hier toch iets zeggen mag, wil ik nog wel het volgende opmerken, in de hoop dat mijn Stille Liefde GB ook zo nu en dan de reacties hier leest: ik heb nu, gisteravond voor het laatst eens in ZAP-tempo, geprobeerd die film van de feministische zeug Nanouk Leopold aan te kijken, maar dat is dus RAMPZALIG! Die vrouw heeft geen woord en geen zin van deze werkelijk sublieme roman “Boven is het stil” begrepen. De roman is van zo een onvoorstelbare schoonheid (ik ben beroepslezer, dus ik weet wat ik zeg), die kan nooit door een malle troela kapotgefilmd worden. Het is als met alle verfilmingen van Nederlandse “succesromans” die ik de laatste 35 jaar vrij nauwlettend volg: zonder kennis van de verfilmde roman is er geen touw aan vast te knopen. In de Leopoldadaptie is er geen zin die verstaanbaar wordt uitgesproken. Ze heeft een pastiche gemaakt op een Vlaamse boerenroman van Hugo Claus, die daar zelf, maar wel heel talentvol, de draak mee stak. Ik vind het vreselijk dat als ik nu dit meesterwerk herlees, ik voortdurend die rondtollende bolle ogen van de bewierookte, inmiddels gehemelde Jeroen Willems voor mij zie…Wat deed die “topacteur” nu anders dan met zijn ogen draaien? Wist hij in wat voor soort verfilming hij acteerde? De film heeft het boek niet verpest, de film is een affront tegenover het boek, je moet de film vergeten als je dit prozajuweel herleest.
        En nu ik hier toch iets zeggen mag, zeg ik nog iets. Jammer dat Wouter bij Uitgeverij Van Oorschot inmiddels definitief afscheid heeft genomen. Ik denk dat hij het mijn voorstel eens zou zijn geweest, om bijvoorbeeld eens in de drie of vijf jaar een J.J.Voskuil oeuvreprijs van minstens 50.000 E uit te reiken, en dat die eerste uitreiking zonder allerhand politiek correct samenstelde jury’s direct naar Gerbrand Bakker zou zijn gegaan. Ik was bereid geweest die prijs met een feestrede uit te reiken.
        Nou, Mevrouw Jansen, laten we ons literair idool in ere houden. En maar hopen dat hij dit leest.

        Like

  5. Persoonlijk Heer Carel zou ik een romantischer stijl kiezen om te verleiden. Via afgeven op anderen {u noemt het waarschijnlijk gezonde kritiek} wordt geen enkel weldenkend sensitief mens warm. Het gaat over het gedrag en niet over de inhoud van het relaas. Daar heb ik geen mening over. Ik vraag me dan af als het mij zo zou toekomen; “hoe zal deze man mij echt de liefde verklaren?” ” Waar zijn ware kwetsbare kanten waaruit blijkt dat hij zichzelf een beetje kent? ” Het is slechts een tip hoor.

    Like

  6. Maar Mevrouw Jansen, met alle respect, ik begrijp totaal niet waar U het over heeft. Wat is dat voor een tip dan? U denkt toch niet serieus dat ik iemand aan het verleiden ben? Ik maakte hier een aantal welgemeende complimenten aan het adres van Gerbrand Bakker, omdat ik vind dat hij in Nederland toch ondergewaardeerd is, waarschijnlijk omdat hij niet meedoet aan het literaire mediacircus. In vind de reacties op zijn columns hier vaak nogal mager, en geen recht doen aan zijn literaire werk en zijn meesterschap op dat gebied. Denkt U nog eens aan het eind van “Boven is het stil”: twee oude mannen in een auto in Denemarken. Probeert Jaap Helmer te verleiden? Het wonderlijke vond ik, dat Gerbrand Bakker nu de leeftijd heeft van Helmer in de roman. En ik die van Jaap. Dat geeft een beetje vervreemdend gevoel, dat niets met verleiden of verleiding te maken heeft.

    Like

Plaats een reactie