Ik wil geen windmolen!

Vaak als Jamal Ouariachi ergens iets schrijft (op zijn blog, sinds kort in VN, een tweet, iets of Facebook) denk ik: jongen, jongen. Jamal is in wezen zachtmoedig en aardig (dat weet ik uit persoonlijke observatie), maar naar de buitenwereld toe stelt hij zich op als een querulant, een zuiger, een ruziezoeker, ik neem aan uit commerciële overwegingen. Maar verdomd, ineens schreef hij iets waaronder ik hartjes en duimpjes aanklikte. Dat was dit. Ik ben het zo vreselijk grondig met hem eens. Ik maakte het zelf afgelopen weekend weer eens mee. We zaten met alle Bakkertjes (en dat zijn er inmiddels best veel en lang niet iedereen heet Bakker) in een enorme huifkar. Zó groot was die huifkar, dat hij door een trekker getrokken werd en niet door een paard. We kregen het over de panda’s. Ik vind dat leuk, die twee panda’s.

Nou, de huifkar was te klein. ‘Wat kost dat allemaal wel niet?!’ ‘Wat een ophef, wat een gekte, en waarvoor?!’ Mijn weerwoord is altijd heel simpel: ‘Eet je er zelf een snee brood minder om?’ Nee, dat niet natuurlijk, maar kan dat geld niet besteed worden aan iets beters? De zorg, of minder belastingen of betere wegen? Punt is dat niemand precies weet wie die panda’s betaalt, en ja, het zal wat gekost hebben, dat begreep ik wel uit een documentaire die ik er zondagavond over zag. Alleen al de bouw van het pandaverblijf, de 35 Chinese werklui die er wekenlang aan werkten, en de panda’s kosten per jaar 1 miljoen euro. Ik neem aan dat de overheid, naast jarenlange diplomatie, ook wel iets bijgedragen heeft. In elk geval gaat de entreeprijs van Ouwehands Dierenpark omhoog. Ik heb het gecheckt: met 0,50 cent. Ze verwachten 10.000 bezoekers per dag, dat betekent in een jaar grofweg 3,5 miljoen mensen, x 0,50 = 1.750.000 euro. Maar zelfs zonder dat geld: worden wij er armer van?

En daar wordt Jamals punt duidelijk. Niemand in de huifkar – die overigens over Wieringen reed en een gids had met een microfoon en de gids deed niets liever dan verhalen over zichzelf te vertellen, maar daar wond op dat moment zich grappig genoeg dan weer niemand over op – heeft er zelf iets aan, aan Wu Wen en Xing Ya. ‘Maar het is toch leuk?’ zei ik. ‘Panda’s! In Rhenen! Je kunt er zo heen, je hoeft niet urenlang in een vliegtuig te zitten!’ Nee. Vrijwel niemand vond het leuk. Bijna niemand vindt tegenwoordig meer iets leuk. Iedereen wil protesteren tegen alles, de gaskraan moet dicht, maar als er dan een windmolen op de dijk achter het huis komt, mag dat ook niet. Dat gaat niet, het is of het één of het ander. Iedereen is boos, iedereen heeft recht op van alles. Het stuk van Jamal viel ongeveer samen met dit stuk van Dieuwertje Kuijpers. Heeft er ook van alles mee van doen. Zulke stukken vind ik fijn, ook dat van Jamal, ik kan zoiets nooit onder woorden brengen, terwijl ik wel aan mijn water voel dat er iets misgaat.

Tot slot, en ook hiermee samenhangend: ik vind dat Donald Trump verboden moet worden te twitteren. Dat mag niet, dat kan niet, dat ondermijnt alles. Wat je ook van hem vindt, hij is de president van de Verenigde Staten, hij is niet een mannetje dat je kent van Twitter. Zijn werk is niet hetzelfde als dat van de slager op de hoek of de weervrouw van RTL4. Zijn werk is, jazeker, belangrijker. Maar dat schijnt hij zelf ook niet te begrijpen en daarom twittert hij zichzelf gelijkwaardig aan iedereen die zijn tweets maar lezen wil.

Later, tijdens de nabespreking van het 60-jarig huwelijksfeest, vond trouwens iedereen dat de gids in de huifkar zijn werk niet goed gedaan had. Niets bijvoorbeeld vertelde hij over het spoortracé dat altijd nog duidelijk te zien is in het Wieringer landschap. Maar nooit heeft er een trein over de Afsluitdijk gereden.

Geef een reactie

