Elvis, mest en regen

Hoe blij een mens kan zijn met regen. Gisteren ging ik lopen met Elvis en juist op dat moment werd het heel donker en in de verte rommelde het. Onweer! We liepen in het bos en even vroeg ik me af of dat wel goed ging, maar toen ik naar de honderden bomen om me heen keek, besefte ik dat de kans dat we door bliksem geraakt zouden worden erg klein was. Met genoegen heb ik me laten natregenen. Elvis vindt het hier geloof ik wel fijn. Hij was niet bang van het onweer. Soms gooi ik met een stok, maar daar vindt-ie niet veel aan. Grote honden, zoals zwarte labrador Ben van Peter, worden naast Elvis schoothondjes en kleine honden, zoals cocker-spaniël Saar van Pauline Slot, veranderen in muizen. Morgen wordt Elvis trouwens alweer opgehaald, dan gaat-ie terug naar Amsterdam. Als ik hier zo met hem loop, hij los, door de bossen en over de velden, vraag ik me af hoe zijn baasje hem eigenlijk uitlaat, daar in die grote, drukke stad. Nu ik dit tik, eet hij een varkensoor en dat maakt nogal wat lawaai.

Voor het huis zijn minstens vier, maar soms ook wel zes, mannen van het waterleidingbedrijf bezig een hydrant uit te graven die ze maanden geleden nieuw aangelegd hebben. Ik geloof omdat het ding te diep zat, maar helemaal duidelijk is het me niet geworden. Eén van de mannen zei dat het een toestand is, dat het allemaal scheppen geld kost. Tja. Ik heb dus de hele dag geen water. Er wordt vooral veel gebeld en veel gerookt en af en toe schreeuwen ze, wat Elvis dan weer noopt te gaan blaffen, wat toch grappig is: dit is die hond zijn huis en erf niet en toch doet hij waaks. Het varkensoor is op, hij laat een boer en zucht diep.

Vanochtend was een jonge boer met grijze ogen uit Limburg stalmest aan het uitrijden op land van boer Antony, die dat land verpacht heeft aan een Nederlandse boer, voor wie de genoemde jonge boer werkt. In de cabine zat zijn schoonmoeder. Van de week worden er 250 (!) Hereford-koeien hierheen gebracht, hoe, mag god weten. Elvis vond die jonge boer uit Limburg wel een geschikt persoon om bij op te rijden. ‘Is niet erg,’ zei hij. ‘Is wel erg,’ zei ik, ‘dat mag niet.’ Elvis vond die mest net als ik erg lekker ruiken. Ik ken van vroeger mestkarren met horizontale verspreiders (een zogenaamde dubbele molen), deze had verticale verspreiders met grote schotten aan weerszijden, waardoor de mest over een veel groter oppervlakte verspreid wordt. ‘We zien mekaar nog weleens!’ zei hij. Zijn schoonmoeder woof vanuit de cabine en de trekker reed richting Nimsreuland.

Blij met regen, want de afgelopen maanden was het hier erg droog. Zó droog (en ’s nachts nog vrieskoud) dat het uitbotten van bomen en struiken tot stilstand was gekomen. Nu kan de lente echt beginnen. De kriek begint eindelijk te bloeien.

 

1 thought on “Elvis, mest en regen”

  1. Hier in Zeeuws Vlaanderen was het ook zo droog. Het gras wil nog niet terugkomen op het door de paarden in de winter stukgelopen weiland. Kleigrond en vorig jaar heb ik nog met de hand bij gezaaid met 5 zakken a 25 kg per stuk. Gras is sterk en komt hoe dan ook terug, toch? Klei is vruchtbaar en spekglad als het nat wordt. Keihard als de zon er op staat te branden. Ik kijk altijd naar de weersvoorspellingen als er bijvoorbeeld palen in de grond moeten. Bij droge klei gaat dat niet of anders is er heel veel kracht gevraagd met de grondboor en de houten klaas. Beter met een zachte bodem.Kunstmest gebruik ik liever niet. Dat geeft gestrest gras later met veel suikers. Slecht voor insulineresistente paarden. Die kunnen daar hoefbevangen van raken. Ik mest met hun eigen mest het liefst. Handwerk met een kruiwagen en een mestvork uitspreidend over 1 ha dijkweide. Geen tractor en geen jonge boer met grijze ogen. Dit voorjaar is er een hengstveulen geboren. Na maanden s`nachts waken in de caravan kwam hij gewoon op klaarlichte dag in de zon. Hij heet EDEN`s Cielo Stormer de Rubis. Hemelbestormer van moed en kracht is de betekenis van zijn naam. Roepnaam is Cielo. Zijn vader is Spaans en zijn moeder Frans. Nu na 5 weken kunnen we al zijn karakter zien. Hij is prachtig. Zijn foto`s staan op de website van EDEN voor wie het graag wil zien.

    Like

Geef een reactie

