Limburg

Eén keer eerder in mijn leven heb ik een lezing gehouden in Limburg. Nee, ik meen dat er ook een lezing geweest is in Noord-Limburg en die werd wel aardig bezocht. Eén keer eerder in Maastricht. In die Dominicanerkerk. Er stond een enorme geluidsinstallatie klaar. Er kwamen twee dames op af. De rest van het winkelende publiek keek me aan alsof ik, ja, dat weet ik niet goed, wat was. Gisteravond gesprek onder leiding van Erik Lindner, met Roos van Rijswijk en mij. Op de Van Eyck Academie. Er waren zeven (7) bezoekers. Limburg. Moeilijke provincie. Altijd maar schreeuwen tegen westerlingen, tegen de randstad, altijd en eeuwig dat misplaatste minderwaardigheidsgevoel. Maar als er dan een westerling, wat zeg ik: drie (3) westerlingen, afzakt/afzakken, komen ze niet. Misschien omdát het westerlingen zijn, misschien omdat ze daarmee willen aangeven: jullie interesseren ons niet. Er was geen voetbal op de tv en ook geen songfestival.

Erik zei tijdens de borrel na – met zeven mensen, er waren tijdens de lezing ongeveer net zoveel ‘eigen mensen’ als bezoekers – dat als die-en-die dichter op kwam treden (ik kende zijn naam niet, hij is een Limburger) of Emma Crebolder, dat er dan zo honderd (100) mensen op af komen. Eigen volk. In Brabant, zoals bekend ook een zuidelijke provincie, komt altijd nogal wat volk naar lezingen. Misschien dat dat verklaart waarom die Noord-Limburgse lezing goed bezocht werd. Het zit ‘m dus niet in ‘de provincie’. Het zit ‘m in Limburg. De woede-uitbarsting van de uitbater van het restaurant van het Derlon Theater heb ik altijd nog scherp in mijn herinnering. Ik zei, nietsvermoedend, mogelijk typisch Hollands of zelfs Amsterdams, tegen hem: ‘Ik heb gehoord dat je hier best lekker kunt eten.’ Dat ik er überhaupt nog heb gegeten die avond mag een wonder heten. Waarom? Hoe komt dat? Willen Limburgers eigenlijk geen Nederlanders zijn? Ik snap het echt niet. Weet Chrétien Breukers hoe zoiets zit?

En, tussendoor, het gaat niet om mij, u kunt zich troostende woorden of opbeuringen besparen, ik voelde me niet persoonlijk ergens in aangetast en Roos en Erik ook niet. Wij hadden het wel gezellig en over een tijdje krijg ik mijn honorarium op mijn rekening gestort. Er kwam eens een beroemde Italiaanse acteur een monoloog spelen op diezelfde Van Eyck Academie. Daar kwamen nul (0) mensen. Hij speelde zijn monoloog evengoed, inclusief betekenisvolle pauzes.

Vanmiddag spoorde ik terug. Vanaf Eindhoven (Noord-Brabant) stroomden er Ajaxsupporters de trein in. Bij elk station kwamen er meer binnen. De trein kon nauwelijks nog rijden. In de buurt van Amsterdam gingen ze allemaal samen zingen en met de opklaptafeltjes slaan. De meesten waren al dronken, het was rond drieën. Het was vreselijk. Ik geloof dat ik daarom voetbal haat. Het maakt het slechtste in mensen los. Alleen voetbal doet dat. Niet fietsen, schaatsen of zelfs ijshockey. Het dwingende ervan, je móet meedoen, ook als je als argeloze reiziger in de trein van Maastricht naar Amsterdam zit. Als je stoïcijns of, god verhoede, kwaad kijkt, kun je een blikje Heineken naar je kop krijgen. Gelukkig reed mijn tram naar het oosten en niet naar het zuiden, David Pefko stapte in met zijn fiets. ‘Hé David,’ zei ik. ‘Hé, Gerbrand,’ zei hij. Straks, zo hoor ik achter me, komt André Rieu op de tv, vanaf het Vrijthof. Tienduizend mensen zitten daar dan, geen idee wanneer dat opgenomen is. Eigen volk. Gezellig.

2 thoughts on “Limburg”

  1. Hoi Gerbrand, ik weet wel waar je nog een keer een lezing in Limburg hebt gegeven. Dat was op een zondagochtend in Helden, in het dorpscentrum Kerkeböske. In datzelfde seizoen hebben Jos Versteegen en Gerard van Emmerik daar ook samen een lezing gegeven. Bij allebei waren mijn man en ik erbij, we zijn namelijk allebei fan van jullie boeken! En beide lezingen veel fans 🙂

    Like

Geef een reactie

