Lekker de trap op rennen

Reclame. Wij hier in huis zien best veel reclame, dat komt mede door ons zondagavond-tvkijk-ritueel, dat zich voor een deel afspeelt op SBS6. Reclame is sowieso al hinderlijk of ergerlijk en er gaat geen blok voorbij of we schreeuwen taalverbeteringen naar het scherm. Maar zo soms is het ook domweg lachwekkend. Er is, al tamelijk lang, deze reclame te zien voor een traplift. Met een zo op het oog volstrekt fitte meneer die dan ook met een soort zelfverzekerd hupsje van die lift stapt en de woonkamer inloopt. Nou, dat is natuurlijk een acteur en zijn vrouw, die op de achtergrond gedienstig rondloopt met iets te eten of te drinken, is natuurlijk een actrice. Zij verdienen daar geld mee. Ze worden ingehuurd door het reclameburo dat de betreffende reclame maakt voor het betreffende bedrijf. Deze acteur is Peter Berkhof, geboren in 1959 te Velsen.

Hij speelt in meerdere reclames een rol. Zo is hij ook te zien in een reclamespot van Verisure. ‘Heb je het alarm aangezet?’ ‘Nee, sorry, vergeten.’ ‘Wacht, ik doe het wel.’ ‘Ja.’ ‘Zo.’ ‘We slapen inderdaad veel beter als het alarm aanstaat.’ ‘Welterusten.’ ‘Welterusten, lieverd.’ Maar nu is er sinds kort een andere reclame, voor een of ander versterkend middel voor de wat oudere mens. Ook daarin speelt Peter Berkhof een rol. Ik heb erg mijn best gedaan, maar kan niet achterhalen hoe het product heet. Hoe dan ook: het houdt je vitaal en levendig en daarom zegt Peter Berkhof op een bepaald moment iets als ‘Ik ren nog steeds gewoon die trap op.’ 

Kijk, dat kan dus niet. Of je hebt een lift nodig om de trap op en af te komen óf je rent vanwege een versterkend product diezelfde trap op en af (en moet dan maar hopen dat iemand die lift aan de kant heeft gemanoeuvreerd). Peter Berkhof kan daar weinig aan doen, die wordt gewoon ingehuurd. Die speelt zijn rol. De vraag is hoe geloofwaardig wij reclames achten te vinden. Blijkbaar is Peter Berkhof nog lang niet zo’n reclame-icoon als Cora van Mora (Juliëtte de Wijn) of Harry Piekema van de AH-reclames, die er allebei op een bepaald moment mee zijn opgehouden omdat ze niets anders meer kónden doen, want zij wáren Mora en Albert Heijn. 

Misschien is dat precies de reden waarom Peter Berkhof zo veel verschillende reclamerollen aanneemt, ongeacht eventuele tegenstrijdigheden. Om hoogstpersoonlijk te voorkomen dat hij wordt als Juliëtte de Wijn of Harry Piekema. Want kijk hier, dat is toch weer héél andere koek dan trapliften of een versterkend pilletje. Die hond is natuurlijk ook een acteur, dat is niet de hond van Peter Berkhof zelf. Nou ja, ‘natuurlijk’, ik weet dat helemaal niet.

2 gedachten over “Lekker de trap op rennen”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: